Jelenlegi hely

Úszni menjen vagy sakkozni - avagy milyen foglalkozásra vigyük az ovis gyereket?

A szeptemberi óvodakezdés minden napra tartogat valami újdonságot. A gyerekeknek ismét vissza kell zökkenniük az "ovis létbe", reggeli kelés, délutáni alvás, uzsonna, játék és a hazamenetel. Kiscsoportos gyermek esetén az a legfontosabb, hogy beilleszkedjen a csoportba, megszokja és elfogadja az ovis szabályokat. 

Az óvodai élettel megbarátkozó középsős és a nagy csoportos ovisoknak már lehet jelentkezni különféle délutáni foglalkozásokra, az óvodában, illetve az ovi falain kívül. Nagyon sok szülő gondolkozik azon, milyen irányba terelje gyermekét: ússzon, kapjon zenei alapozót, sportoljon, sakkozzon vagy nyelvet tanuljon.

Sokan választják az úszótanfolyamot. Picit bonyolultabb, hogy az uszodába ovi után vinni és hozni kell a gyerekeket, télen hajat kell szárítani, hogyha még egy kistesó is van, őt levetkőztetni, illetve tologatni a babakocsiban várakozás közben. Lényegesen egyszerűbb, ha délelőttönként az óvodából viszik úszni a gyerekeket.

Fiú esetében jó választás a foci vagy valamilyen küzdő sport. Vannak téli sportok, amelyek a szabadban végezhetőek, erősítve az immunrendszert, pl.: síelés, korcsolyázás. A lányok alapvetően a táncos órákat kedvelik, a néptáncot, klasszikus balettet, jazz balettet, egyéb modern táncot. A tánc szép tartást biztosít, közben fejlődik az izomzat, az egyes mozdulatok (elemek) begyakorlása, elsajátítása értelmileg is fejlesztő, miközben koncentrálást igényel és a gyermek zenét is hallgat közben.

A zenei képzés is népszerű az ovisok körében. Az éneklés, mondókázás fejleszti többek között a kreativitást, a ritmusérzéket, a figyelmet és a koncentrációt. A zeneóvoda és később a hangszerválasztás is meghatározó élményeket nyújthat. Aki gyermeke emlékezetét, probléma megoldását, kreativitását nem zenével szeretné fejleszteni, azoknak  - megfelelő életkor betöltésével - jó választás lehet a sakk szakkör. Emellett  hasznos, ha minél korábban megismerkedik egy idegen nyelvvel, mely többnyire szintén egy újabb délutáni program keretében valósítható meg. Nagy csoportosok különféle iskolai előkészítő foglalkozásokon is részt vehetnek, amelyeken kifejezetten az iskolai tanuláshoz szükséges képességek fejlesztését végzik.

A középső csoportos gyerekek szülei sokszor tanácstalanok, gyakran kérik ki a nagyobb gyereket nevelő ismerősök véleményét, illetve vitatják meg egymás között, hogy mit válasszanak. A nagy csoportosok esetében előfordul, hogy az előző évben választott foglalkozásokat abbahagyják és csak az iskolai felkészítésre koncentrálnak, illetve pl.: teljesen más elfoglaltságot választanak.

Környezetemben szülőként azt tapasztalom, hogy mindig van olyan dolog, ami a kisgyermeket is érdekli, pl.: szeretne focizni és táncolni és ezen kívül van egy másik, illetve harmadik foglalkozás, amit inkább a szülő választ. Nos, nem könnyű sem a szülőnek választani, sem a gyereknek megszokni, illetve megszeretni a különféle foglalkozásokat. Az ovis elfoglaltságok kétségtelen előnye, hogy helyben van és a csoporttársakkal, barátokkal közösen lehet résztvenni rajtuk. Az óvodán kívüliek esetén, elképzelhető, hogy gyerekünk nem találkozik ismerősökkel. Ez sok kisgyermekben feszültséget okoz, hiszen lehetséges, hogy a későbbiekben nem akar majd járni egy ismeretlen helyre. Bizonyos mozgásfajtáknál, pl.: úszás, balett, néptánc esetében vannak heti két alkalmas iskolák, tanfolyamok is.

Kislányom ovijában is rengeteg foglalkozás van, amelyek közül kettő félét választhatnak a gyerekek. Ez csak egy lehetőség, van olyan szülő, aki csak egyet választ, vagy egyet sem. Ha valaki úszni viszi a gyerekét (ovin kívül), emellett zeneoviba, valamint néptáncra is jár, az máris három elfoglaltság hetente. Emellett megesik, hogy egyéb fejlesztésre is szükség van, pl.: ha beszédhibás a gyerkőc. Ekkor – ha nem akarjuk a gyereket leterhelni - máris szükséges átgondolni a délutáni foglalkozások beosztását, kivéve, ha az óvodában is van logopédus.

Alapvetően semmiről nem marad le az a kisgyerek sem, aki majd később a suliban kezd el különórákra járni. Jelenleg azonban, hajlamosak vagyunk teljesen betáblázni az ovisok idejét. Nem tudjuk, merre felé veszi az irányt gyerekeink élete, jó ha szívünkön viseljük a sorsát, azonban mindenhez idő kell, a foglalkozások fejlesztő hatásai összeadódnak, illetve lehetséges nem rögtön, hanem több év után lesznek láthatóak.

Hannamami
- Budapestimami -

Olvasnál még a szerzőtől?

Anyakérdőív

Anyakérdőív

A  hétköznapi élet egyáltalán nem olyan szép és tökéletes, mint a filmekben, illetve a magazinokban...

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

Tanító nénik, kisgyerekes szülők, most főleg rátok gondoltunk! Idén egy újdonságot készítettünk olvasóinknak. Fókuszban a találos és talányos kérdések!
2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

A tervezést soha nem lehet elég korán elkezdeni! Mutatjuk a 2025-ös ünnepeket és a hosszú hétvégéket rímekbe szedve:
Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Élő adventi naptárrá változnak azok a települések, ahol a házak ablakait ünnepi fénybe és díszbe öltöztetik, számmal jelölve a napokat december elsejétől karácsonyig. A várakozás izgalma igazi közösségi élménnyé válik. Testi-lelki egészséget szolgáló program lehet ilyenkor az esti séta lakóhelyünk utcáin. 
Azok a titokzatos tanulási képességek

Azok a titokzatos tanulási képességek

Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.
Ugrás az oldal tetejére