Jelenlegi hely

Miért nem igazolhatja a szülő felelősen a gyermeke hiányzását? A nagyobb szülői szabadság visszaélésre adna utat?

Év elején mindig felvetődik az örök kérdés: miért csak 3 napot igazolhatok szülőként a gyermekemnek? Ha nincs ezekre a napokra szükségünk, csak azért, hogy „lógjon a gyerek” nem is használjuk ki, mert ugye bepótolni nehezebb, mint ellógni, de amikor indok van rá, akkor miért nem dönthetünk mi szülők?

Ma az állami iskolákban 3 napot igazolhatnak a szülők, minden különös indoklás nélkül a gyerekeiknek - jobb helyeken félévenként 3 napot. Vagyis általában ez van a szülők felé kommunikálva a szeptemberi szülőértekezleteken.

De mire elég ez a három nap?

Van az úgy, hogy a család életében változások lépnek fel, egy hirtelen haláleset, válás, amit a gyereknek ugyanúgy nehéz feldolgozni, de lehet egy családi nyaralás, vagy csak egyszerűen kimerültség, amikor érzi a szülő és a gyerek is, hogy pár nap otthonlét után újult erővel tudná folytatni, de erre nincs lehetőség.

Vagyis van, és itt jön be a gyerekorvos, visszük a gyereket a rendelőbe, hasfájással, hányingerrel, hasmenéssel, olyan jellegű betegségekkel, amik szinte lenyomozhatatlanok. Persze az orvos is tudja, a szülőnek is kellemetlen, a gyerek előtti példamutatáson is csorba esik, de egyszerűen nincs mit tenni, muszáj valami hazugságot titulálni, hogy a gyereket az iskolából ki tudjuk venni. Sok fórumon felkerült már témában, hogy ezeknek a következményeit miért nem veszik figyelembe?

A gyerekeket visszük a valóban betegekkel teli váróterembe, hátha a családi nyaralás tényleg egy hasmenéssel végződik.  A valóban beteg embereket, ott várakoztatjuk a mi felesleges igazoláskérésünkkel - nem beszélve arról, hogy sok esetben a szülő szabadságterhére - és a valódi munkát végző gyermekorvosokat terheljük.

Ha csak napi 1-2 „kamu” igazolás van, az heti 5-10, havi 40-80 plusz gyerek, amik az ő idejükből, hivatásukból, lelkesedésükből vesz el. Persze ezt mindenki tudja, hogy nem havi 40-80 gyerekről van szó, hanem lényegesen többről.

De számtalan olyan eset is van, amikor tényleg hasmenése van a gyereknek, vagy csak enyhe betegsége, sok esetben a szülő megtehetné, hogy otthon tartsa a gyereket, hisz ezekhez nem kell gyógyszer. Egy kis teával, pihenéssel, diétával otthon is kúrálható lenne, mert a gyerekorvos sem fog gyógyszert adni rá egy-két napig, de nem teheti meg, mert akkor igazolatlant kap, és irány megint csak a gyerekorvos…

Miért nem igazolhatja a szülő felelősen a gyermeke hiányzását?

Hiszen jelenleg nincs jogszabályba foglalva, hogy hány napot igazolhat a szülő, azt az iskolák (és óvodák) saját házirendjükben szabályozzák.  Miért feltételezhető, hogy a nagyobb szülői szabadság visszaélésre adna utat? Azok, akik eddig sem törődtek a gyermekükkel, azok idáig is hiányoztak az igazolatlan órák terhére, a felelős szülők pedig nem hiszem, hogy csak a gyerek lógási kérésére gyártanák az igazolásokat.

A Pomázi Sashegyi Sándor Általános Iskola és Gimnázium a pedagógusok és a szülői munkaközösség döntése alapján megváltoztatta már a házirendjét, és a szülők 15 nap hiányzást igazolhatnak tanévenként, mindezt egy helyi gyermekorvos kezdeményezésére. Mindez már két éve történt, és Nagy Koppány Lászlóné igazgatónő elmondása szerint a szülők nem élnek vissza ennek a lehetőségével, minden ugyanolyan rendben működik, mint eddig, csak tehermentesítve vannak a szülők, pedagógusok és a gyerekorvosok is!

Persze azt sem tudják sokan, hogy valóban az iskolájuk 3 napra ad lehetőséget a szülői igazolás terén, de nagyon sok iskolában, mint például nálunk is, arra is lehetőség van, hogy ezt meghosszabbítsuk, ennek egy nagyon egyszerű és hivatalos módszere van, be kell menni az igazgatóhoz és indokolni kell, és tudomásom szerint szinte minden esetben segítséget nyújt az iskola ebben.

Sokan kérdezik, hogy miért ne lehetne követni az ő példájukat a szülők és tanárok együttes összefogásával, mint a Sashegyiben, miért ne lehetne esetleg bevezetni ezt a mi, vagy a ti iskolátokban is?

Sok a miért, amire nincs jó megoldás, hiszen az elhanyagolt, bántalmazott gyerekek családjainál sok helyen valóban nem lehetne ezt a visszaélések miatt megoldani, így a szakemberek, védőnők sem tanácsolják. Több fórumon komoly vitákba szállnak egymással (itt most nem ez a cél!), de mégis nagyon sok iskolában megvalósulhatna, vagy legalább annyi, hogy a felesleges orvosi igazolások helyett, egyénileg kérvényezni lehessen az iskolákban.

 

Makai Marianna - Kecskemétimami

 

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Mostanra már nyakig vagyunk a nagy nyári szünet kellős közepében. Mindenki elképesztően várta, a szülők talán már el is felejtik a holazalvókám-elfelejtettükalogopédiafüzetet-beposhadtazúszáscucc kombinációját, a gyerekeknek pedig egy ideje nem kell a szülők gyengéd (vagy épp agyvérzésközeli hangvételű-keljmárfelmertelkésünk!!!) ébresztésére kelniük. Szóval mit csinálnak? Hát még az ébresztőóra megcsörrenése ELŐTT természetesen közlik, hogy felkeltanaaaap, éhesvagyooook, kakiltaaaaam :D Én nem tudom, hogy vannak kódolva, de egyszerűen félelmetes, hogy a tanév idején 7kor sírva nyalábolom ki az ágyból az ovist, bezzeg a szünidőben 6kor már arcon pörögnek a testvérével együtt… Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

A nagy nyári melegben gyakran úgy érezzük, hogy könnyebb lenne egy kávéval, vagy teával. Forró helyzetekre jól jön néhány jeges korty akár mindkettőből.
Bolhazsákok és könyvmolyok

Bolhazsákok és könyvmolyok

Emlékszel még gyerekkorodból az összebújós meseolvasásokra? Az első kiböngészett betűkre, mikor végre összeállt egy szó? A takaró alatt zseblámpával olvasott regényekre? A könyvek világába belépés élménye egy életre elkísér bennünket.
Így lesz ügyes kezű gyereked

Így lesz ügyes kezű gyereked

Sok szülő csak az iskolaérettségi vizsgálatok során szembesül azzal, hogy óvodás gyermekének a rajzkészsége, vonalvezetése még nagyon távol áll attól, amilyen készségekre az első osztályban szüksége lesz. Kézenfekvőnek tűnhet ilyenkor színezők és feladatlapok garmadájával elárasztani a gyereket, ám a mozgások finomodásához nem erre van szükség.
Ugrás az oldal tetejére