Jelenlegi hely

Óvodás lesz a gyermekem! 2. rész - Az óvodaérettség

Szeptembertől óvodás lesz a gyermekem! Vajon óvodaérett már? Nagy kérdés, amit jóval az óvodakezdés előtt kell megválaszolnunk, majd 9 hónappal ...

Az óvodaérettség

Egyre többször halljuk ezt a fogalmat az anyukák és az óvónők körében: Óvodaérett-e a gyermekem? - kérdezgetik egymástól és tőlünk is.

Az óvodaérettség tulajdonképpen a gyermek életkorának megfelelő fejlettségi szint elérését jelenti. Az óvodaérettség egyik jele, hogy a kicsik kezdenek nyitni a közösség felé.

Nézzük mikor, és mikortól mondhatjuk egy gyerekre, hogy érett az óvodai életre. 

Az óvodához szükséges képességek már kétéves kor körül igényként jelennek meg a gyermek részéről. A szülő feladata, hogy ezek a törekvések megszilárduljanak, és természetessé váljanak a gyermekek mindennapi életében.

A következő kritériumok a mérvadóak:

1. Szociális érettség

  • Minden gyereknek meg kell tanulnia a közösséghez való alkalmazkodást. Eddig a család alkalmazkodott ő hozzá, most neki kell egy közösséghez. Már nem ő van középpontban. Az óvónéni nem csak őt szeretgeti, hanem Pistit is, Katit is, … alkalmazkodnia kell társaihoz.
  • A megszokott családi biztonságtól, anyától már képesek megválni, de csak nagyon rövid időre. Az utcán, ha sétálunk, vagy játszótéren vagyunk, vagy játszóházba megyünk, megfigyelhetjük, hogy a gyerekek ösztönösen észreveszik egymást, keresik a kortárs kapcsolatokat, de a fél szemüket még anyán tartják. Itt még tudja, hogy a szeretett személy mindig a biztonságot jelentő szférában van.
  • Képes legyen kapcsolatteremtésre gyerekkel, felnőttel egyaránt.

  2. Pszichés érettség

  • Tudja elfogadni az anyai távollétet.
  • Tudja, hogy mindig időben érte jönnek. Azért, hogy őt betették egy számára idegen közösségbe, még anya a világon őt szereti a legjobban.
  • Nem könnyű az elszakadás a szülőnek sem, ez a lelkiállapot mindkettőjüknek új.

3. Kommunikációs képesség  

  • Fontos, hogy alapvető igényeivel kapcsolatban kifejezze magát az óvónővel, dadus nénivel, vagy éppen társaival szemben. Például, ha WC-re szeretne menni, ha fáj valahol, ha kér egy játékot, ha sérelem érte, ha bántották, ha szomjas ...
  • Mi van, ha idegen emberek előtt egyáltalán nem hajlandó megszólalni a gyermek? Ez nem jelenti azt, hogy nem mehet óvodába, de ezt mindenképpen jelezzék az óvó néninek. Találkoztam én is ilyen gyerekkel, ő például mindent elmutogatott. Bizonyos jelzésekből már társai is tudták mikor mit akar.

4. Önállóság

Bizonyos fokú önállóságra törekvés a célszerű.

  • Képes legyen az önálló étkezésre kanállal.
  • Tudja használni a poharat.
  • Fontos, hogy az óvodában a felnőttektől elfogadja az ételt.
  • Próbálkozzon ruhadarabjait felvenni, tépőzáras cipőjét felhúzni.
  • Ismerje meg saját ruhadarabjait, cipőjét.

Persze, igény szerint minden gyereknek segítenek az óvónők, dadus nénik. A gyerekek fokozatosan önállósodnak a hónapok folyamán. A szülők észre sem veszik, de gyermekük már nagyon hamar egyedül fog öltözködni. Nagyon kérem a szülőket, ne hátráltassák gyerekeiket ebbeni törekvéseikben. Tudom, hogy lassabbak, és reggel sürget az idő, de így fejlődnek gyermekeink.

5. Szobatisztaság  

Nem véletlenül hagytam a végére, hiszen nincs törvényi szabályozás erre vonatkozóan, viszont az óvodákban nincs meg a pelenkázásnak sem a személyi, sem a tárgyi feltétele. Úgy gondolom a nappali szobatisztaság már alapfeltétel. Megfelelő családi környezetben időben szobatisztává válnak a gyerekek. Biztatni, bátorítani kell őket, és egyre több önállóságot biztosítani.

Előfordul, hogy a gyermek szobatiszta, mégis délután bepisil, vagy éppen otthon újra a nadrágba engedi. Ez valószínű az új környezetnek, az új ingerhatásoknak köszönhető és hamarosan elmúlik.

+1: Anya is felkészült az óvodára?

Végül - de ez is nagyon fontos -, az óvodakezdés a szülők számára sem egyszerű. Előfordul, hogy az „óvodaérett” gyermeket az anya nehezen engedi el magától. Nem tudatos félelmek vezetik az anyukákat, talán ők még jobban izgulnak ezekben a napokban. A megfelelő bizalom óvónő és szülő között oldja ezt a feszültséget, az anyukák is nyugodtabban hagyják gyermeküket az oviban.

Az óvodáskor a gyermek életében élményekkel, felfedezésekkel, tanulással teli, izgalmas időszak legyen!

Ha érdekel a téma, cikksorozatunk első részét itt találod "Óvodás lesz a gyermekem! 1. rész - A beszoktatás" címmel.

Ha érdekel a téma, cikksorozatunk harmadik részét itt találod "Óvodás lesz a gyermekem! 3. rész - Konkrét példák a beszoktatásról" címmel.

Deli Katalin
óvodapedagógus

 

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

Tanító nénik, kisgyerekes szülők, most főleg rátok gondoltunk! Idén egy újdonságot készítettünk olvasóinknak. Fókuszban a találos és talányos kérdések!
2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

A tervezést soha nem lehet elég korán elkezdeni! Mutatjuk a 2025-ös ünnepeket és a hosszú hétvégéket rímekbe szedve:
Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Élő adventi naptárrá változnak azok a települések, ahol a házak ablakait ünnepi fénybe és díszbe öltöztetik, számmal jelölve a napokat december elsejétől karácsonyig. A várakozás izgalma igazi közösségi élménnyé válik. Testi-lelki egészséget szolgáló program lehet ilyenkor az esti séta lakóhelyünk utcáin. 
Azok a titokzatos tanulási képességek

Azok a titokzatos tanulási képességek

Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.
Ugrás az oldal tetejére