Jelenlegi hely

Azok a titokzatos tanulási képességek

Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.

Korábbi cikkünkben az iskolaérettség és a képességfejlesztés fogalmát körbejárva jutottunk el a tanulási képesség fogalmához.

De miért ilyen fontos most, ha csak jövőre megy suliba a gyerek?

Jogos kérdés egy most ovis kisgyermek szüleitől. A tanulási képességek megalapozása hosszú évek alatt történik: az idegrendszeri érettség kialakulása, az idegi kapcsolatok megszilárdítása hosszadalmas folyamat, babakortól indul, átível az óvodán és az alsós évek elején is.

Így egyértelmű, hogy nem lehet egyik pillanatról a másikra fel- és rákészülni az iskolára, a a gyermek fejlődését, a fejlesztőmunkát nem lehet erőltetni, gyorsítani.
Nem kell iskolásdit játszani vele, feladatlapokat kitöltetni, vagy kötelezően rajzoltatni.

De az óvodáskor közepétől tudatosan figyelnünk kell gyermekünk tanulási képességeinek megszilárdítására: éljünk a lehetőségeinkkel, játsszunk a gyermekkel minél többet!  Ezek lehetnek fejlesztőjátékok is, de szakembert is bevonhatunk.

Így tudatos szülőként megalapozhatjuk a könnyed, örömteli iskolakezdést.

Azok a titokzatos tanulási képességek

Mire gondol a szakember, a pedagógus, mikor a tanulási képességekről beszél? Hangzatos kifejezés, de valljuk be, átlagember nem tudná könnyedén pontokba szedni. Nem is kell, hiszen a legtöbbünknek megnevezés nélkül is megadatott egy igazi klassz kisgyermekkor után.

A tanulási képesség fogalma azt jelenti, hogy valaki milyen mértékben képes új ismereteket, készségeket vagy tapasztalatokat elsajátítani és alkalmazni.

Nézzük azt a listát, mire gondol a szakember, mik azok a tanulási képességek?

  • Figyelemkoncentráció
  • Rövid és hosszú távú emlékezet
  • Képzelet
  • Analitikus gondolkodás
  • Problémamegoldás
  • Fogalmi gondolkodás
  • Érdeklődés
  • Lényegkiemelés
  • Szókincs
  • Tanulási stratégiák, stílusok
  • Tanulási motiváció

A jó tanulási készségek nem csak az iskolában fontosak?

De nem ám! Még fontosabbak talán a távolabbi jövőben is: a munkahelyen, az élet minden területén hasznos.

Segít abban, hogy az egyén hatékonyabban tudjon megoldani problémákat és jobban tudjon alkalmazkodni a változó körülményekhez. Hamarabb elsajátítson egy új szoftvert, kitapasztalja a munkahelyi feladatokat, innovatív legyen. Leendő szülőként, lakástulajdonosként vagy épp utazás közben kell majd a folyamatosan változó környezetéhez alkalmazkodnia, új kihívásokat megválaszolnia.

Mikor gondoljunk arra szülőként, hogy iskolásunk tanulási képességei nem az életkorának megfelelőek? Esetleg szükség lenne fejlesztésre?

Számos tünete lehet gyerekkorban, hogy érdemes lenne fejlesztésre gondolni.

Ezek a jelek nem feltétlenül jelentenek problémát vagy hiányosságot, lehetnek egyszerűen arra utalóak, hogy a gyermek nagyobb figyelmet és támogatást igényel a tanulásban.

Iskolás korban intő jel, ha a gyermek teljesítménye hullámzó, gyakran lemarad a társaitól, rendszeresen gondot okoz neki a házi feladat elvégzése, önállótlan, figyelme nem köthető le legalább 15-20 percre, állandó nehézséget jelent számára az olvasás, az írás, a helyesírás vagy a szövegértés, valamint a hallott információk felidézése, lejegyzése.

Mindezek arra utaló jelek lehetnek, hogy szüksége van támogatásra a tanulási képességeinek fejlesztéséhez.

Nézzük egy kicsit részletesebben:

  • Ha a gyermeknek nehézségei vannak az iskolában, például folyamatosan küzd az iskolai feladatok elvégzése során, rosszabb jegyeket kap,
  • Ha látszólag elvesztette az érdeklődését az iskola vagy az új dolgok iránt;
  • Ha alacsony önbizalommal rendelkezik az iskolában vagy más tanulási tevékenységekben, vagy
  • Ha nehézségei vannak a figyelemvagy a koncentráció fenntartásában az iskolában vagy más tanulási helyzetekben;
  • Ha a gyermeknek nehézségei vannak az az írás, számolás vagy olvasás terén az iskolában. Pl. Az nem baj egy elsősnél, hogy az ujjait használja számoláskor. De az már gond lehet, ha második év végén még mindig.
  • Ha gyakran figyelmetlen vagy zavarja társait az iskolában, ha magatartás problémái vannak
  • Ha elfelejti a feladatait, programjait, sőt, azokat is, melyeket ő talál ki magának,

Ne gondoljunk mindig a legnagyobb problémára! Ezek a jelek lehetnek más okokra is visszavezethetőek! Például egyszerűen azért izeg-mozog folyamatosan, mert nem lát a tábláig, és szemüveg kellene neki. Nem hall jól, egy erős nátha is okozhat átmenei halláskárosodást. Feledékeny, mert reggel több idő kellene magára, hogy összerendezze a gondolatait, és szorong, mert feledékeny. Segíthet előző este bepakolni, előkészíteni a ruháit, 10 perccel korábban kelni.

A gyerekek fejlődése különböző ütemben történik. Ha azonban aggódsz a gyermek tanulási képességei miatt, érdemes konzultálni egy szakemberrel. Ingyenes tanácsot, információt, szaksegítséget nyújthatnak az országos Család és Gyermekjóléti Központok megyei képviseletei, helyi szervezetei. 

ADL - Debrecenimami

ForrásForrás, Forrás; Fotók; Fotó

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Hogy kerüljük el a karácsonyi túlevést?

Az ünnepi ételek és desszertek bősége sokunk számára kihívást jelent. Hogyan élvezhetjük ki az ünnepi asztal örömeit anélkül, hogy túlevésbe csúsznánk? Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó hasznos tippeket hozott nekünk, hogy meg tudjuk tartani a mértéket, miközben élvezhetjük is a finom falatokat.
Címlap Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

Édesítsünk természetesen, cukor nélkül

A fogyókúrázóknak vagy friss életmódváltóknak gyakran éppen a cukor és az édes ízek hiányoznak a legjobban. Az ünnepi időszak közeledtével mindannyian szeretnénk valami finomsággal megörvendeztetni szeretteinket, miközben egyre többen keresünk egészségesebb alternatívákat. Hogyan lehet édességeinket és desszertjeinket természetes módon, cukor nélkül elkészíteni anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk az ízélmény terén? Ehhez hozott Nektek most tippeket Völgyesi Anett, funkcionális táplálkozási tanácsadó, sportedző.
Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

Aki kicsiben tervez, előbb-utóbb nagyban is fog: bakancslista a téli szünetre

A bakancslista is egy élettervezési módszer, kicsit játékosabban, de tervezésre ösztönöz. Jó módszer a gyerekek és magunk előre tervezésre szoktatására.
Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kiránduló helyek

Karácsonyi fényárban úszó csodaházak, avagy a legszebb karácsonyi kirándulóhelyek

Karácsony gondolatán, nincs az a fényár, amitől besokallnék, még ha az egész ország egy csillogó villogó nagy meseházzá öltözne, én azt is gyönyörűnek látnám. Lassan a porták ünnepi kivilágításba borulnak, ám vannak, akik igazán kiemelkedő módon öltöztetik fel házaikat, és turistalátványossággá növik ki magukat kicsik és nagyok örömére egyaránt.
Ugrás az oldal tetejére